Przedstawiam propozycję zajęcia w grupie przedszkolnej dzieci młodszych z zakresu edukacji przyrodniczej.
prowadząca: mgr Edyta Wrzesińska nauczycielka Przedszkola w Lesznie
grupa: 4-latki
TEMAT: SPACER PO LESIE.
CEL GŁÓWNY: - znajomość drzew, krzewów i runa leśnego.
CELE OPERACYJNE:
- potrafi odróżnić drzewo od krzewu;
- wie z czego składa się drzewo;
- wie, jak wygląda klon i jarzębina;
- umie nazwać i pokazać muchomora, kurkę i mech.
POMOCE:
- opowiadanie: "Kasia w lesue" wg pomysłu naucvzycielki, karty pracy z ilustracjami, papierowe sylwety grzybów: muchomora, kurki; duża obręcz, duża ilustracja drzewa, małe kartki z ilustracjami drzewa i krzewu, pojemniki z mchem.
FORMA PRACY: grupowa, indywidualna.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- Wprowadzenie - słuchanie opowiadania pt: "Kasia w lesie":
Była sobie Kasia, która chodziła do przedszkola i była bardzo ciekawa świata. Dom, w którym mieszkała z rodzicami stał na skraju lasu, dlatego też dziewczynka często i chętnie chodziła do niego razem z rodzicami na spacer. Któregoś słonecznego, wiosennego dnia Kasia poprosiła tatę, by poszedł z nią do lasu. Chciała zobaczyć, jak przyroda budzi się o tej porze roku. Tata zgodził się i poszli. Przed wejściem do lasu tata zapytał córkę: - czy wiesz, jak trzeba zachowywać się w lesie? Tak - odpowiedziała dziewczynka. A czy wy dzieci wiecie, jak trzeba zachowywać się w lesie? (nauczycielka pyta dzieci) Weszli więc do lasu, a tam szumią młodymi listkami drzewa, krzewy kłaniają się gałązkami, ptaki ćwierkają wysoko. Pochodzili tak trochę po tym lesie i weseli wrócili do domu, obiecując sobie, że przyjdą tu niedługo.
- Zabawa: "Szukamy darów las" z kartą pracy:
Dzieci otrzymują od nauczycielki karty pracy z narysowanymi liściami i owocami leśnymi. Odnajdują właściwe kartoniki do swoich ilustracji, rozłożone na dywanie (liść - owoc), nazywają je.
- Praca przy tablicy: "Z czego składa się drzewo?" - nazywanie poszczególnych części drzewa.
- czego potrzebuje drzewo do życia?
- co rośnie na ziemi pod drzewami i krzewami w lesie?
- do czego mech jest potrzebny?
- Zabawa ruchowa: "Grzyby":
nauczycielka mówi: - chcę ugotować zupę grzybową, proszę włożyć do mojego garnka takie grzyby, z których mogę ją ugotować.Dzieci zbierają (papierowe) kurki, nazywają je, mówią, że są jadalne. Nazywają grzyby, które zostały na dywanie (muchomory), mówią, że są trujące.
- Zabawa ruchowa: "Drzewo czy krzew?":
Dzieci podchodzą do stołu i każde z nich bierze jeden kartonik, odwrócony obrazkiem do blatu stołu. Ogląda go i nic nie mówi. Nauczycielka tłumaczy zasady zabawy: na sygnał "Drzewa" - dzieci, które mają kartonik z rysunkiem drzewa stają i machają w górze rękami, na sygnał: "Krzewy" 0 dzieci z tymi kartonikami kucają. Nauczycielka pyta dzieci: -"Czym różni się drzewo od krzewu?" Dzieci: - drzewo ma pień.
- Zakończenie zajęcia, podziękowanie dzieciom za zabawę.
|